Sebaiknya Simpan Duit Syiling Dalam Peti Sejuk Sebelum Meninggalkan Rumah


KabarSalam
- Apabila meninggalkan rumah, anda mesti mematikan peralatan elektronik, seperti lampu, kipas angin, AC dan TV. Matlamatnya adalah untuk mengelakkan perkara-perkara berbahaya, walaupun kerugian adalah dalam bentuk pembengkakan bil elektrik.

Kemudian bagaimana dengan peti sejuk dan semua jenis makanan yang ada di dalamnya? Kita tahu mematikan peti sejuk boleh merosakkan makanan di dalamnya.


Tetapi suri rumah, Sheila Pulanco Russell, telah menemui kaedah baru yang mudah. Dia berkongsi dalam media sosialnya tentang pentingnya meletakkan duit syiling di dalam peti sejuk untuk melihat apakah makanan itu masih bernilai makan atau tidak.

Dilaporkan oleh Wittyfeed.com, ramai telah mencuba idea Sheila. Netizens mendakwa penemuan Sheila sangat tepat. Inilah penjelasannya.

Secara teori, peti sejuk adalah untuk menyimpan makanan agar tidak reput, tetapi peti sejuk tidak memelihara makanan untuk jangka masa yang lama. Apabila kita pulang ke rumah untuk masa yang lama, katakanlah untuk bercuti, kita tidak tahu sama ada makanan di dalam peti sejuk masih bernilai makan atau tidak, walaupun ia tidak kelihatan busuk.

Sheila mencadangkan meletakkan syiling di dalam peti sejuk, terutama di bahagian beku. Apa yang anda perlukan adalah cawan, duit syiling, dan air.

Isi cawan separuh dengan air. Kemudian masukkan duit syiling logam ke dalam cawan yang telah diisi dengan air. Letakkan cawan ke rak penyejuk beku untuk membekukan.

Apabila anda pulang ke rumah bercuti dan anda mendapati duit syiling di bahagian bawah cawan maka makanan yang ada di dalam peti sejuk tidak bernilai makan. Sebaliknya, jika duit syiling di atas atau di tengah-tengah maka makanan masih bernilai makan.


Anda mungkin percaya atau tidak, masalahnya ialah Sheila tidak menerangkan secara terperinci mengapa demikian. Walau bagaimanapun Wittyfeed mengesyaki ia berkaitan dengan kestabilan suhu di dalam peti sejuk. Anda mahu mencubanya.?

Powered by Blogger.